Veterinärbesök nummer ett för gudinnan

Igår var det en stor dag för Goddess! För första gången var det dags för henne att åka till veterinären för en vaccination. Dagen innan ställde vi fram kattransporten så att missarna skulle vänja sig med den, annars vet de direkt att vi kommer att ta dem till veterinären, eller åtminstone Lisa ;) Jag började med att ta in Goddess i transporten - vilket gick galant då hon inte förstod vad som hände. Väl inne blev det väl lite läskigt att vara inständ i en bur. Lisa därimot var mer komplicerad. Hon skulle också få en vaccination, men skulle ändå behövt följa med då Goddess är för liten för att åka ensam.
Lisa, som varit med förut, visste exakt vad jag skulle göra och stretade direkt emot med alla hennes krafter. Hon sprattlade, försökte springa, klängde, revs om vartannat. Väl framme vid själva buren tog hon tag i mina axlar och försökte klättra över mig. Har säkert en massa rivsår på ryggen nu efteråt haha ;)
Men tillsist lyckades jag pressa in min annars så rara Lisa i buren - som genast började jama sorgset. Sedan gömde hon sig som vanligt under filten vi har i buren.
Jag blev upphämtad av min morfar och vi åkte till veterinären. Hela vägen jamade Lisa innefrån buren - Goddess såg bara lite orolig ut, hon hade ju aldrig sett sin mamma bete sig så där förut.
Väl inne i veterinärens rum, efter att ha fått väntat runt en halvtimme, var det dags. Goddess var först. Utan att kämpa emot tog vi upp henne och ställde henne på bordet och hon fick sin spruta utan att reagera.
När det var Lisas tur var det mer komplicerat. Först var vi tvungna att ta bort locket på buren, för hon skulle inte gå ut frivilligt. Sedan, när man väl tog upp henne försökte hon ta sig loss, hon ålade och sprattlade i min famn. Men även den sprutan gick snabbt och direkt när jag släppte henne smet hon tillbaka in i transporten till sin unge.
Så det gick ändå lättare än vad jag trott, men frågan är om Goddess kommer vara lika duktig nästa gång - speciellt då hon ska ID märkas i nacken med en tjock spruta... de andra brukar inte gilla det ett dugg..
Men Goddess är ju våran unika gudinna, den sötaste, klokaste.. och envisaste.. så kanske går det bra ändå. Om vi får med Lisa nästa gång är däremot en annan fråga. Hon hatar oss säkert just nu för att vi tvingade med henne ;)

Men nu får de vila. Men det lär knappast Goddess göra med hennes energi.. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0